marți, 21 iunie 2016

B=PASS Mai 2016

În sfârșit, cortina este pe cale să se deschidă la ”LAST VISUALIVE: Saigo no Tsuki – LAST MOON”, primul turneu original al lui GACKT în 7 ani, care va fi început atunci când această revistă va fi printată. Și pe 27 aprilie, mult așteptatul nou album LAST MOON va fi lansat. Cât despre LAST MOON, m-ai lăsat să ascult melodiile care momentan sunt finisate, dar, incluzând melodiile care au fost deja relansate, fiecare este atât de profundă și am fost copleșit.
Suntem pe cale să terminăm înregistrările, dar cele pe care le creez acum chiar sunt grozave. Au devenit destul de interesante. Cred că toată lumea va fi agitată când le va auzi.

Mai mult decât melodiile pe care le-ai lansat deja?
Noile melodii au o abordare foarte diferită, și sunt melodii amuzante. Le-am creat cu gândul la spectacol.

Abia aștept! Ai spus ”cu gândul la spectacol”, dar albumele tale originale întotdeauna sunt împletite cu VISUALIVE-urile. Așdar, mai întâi, ne poți spune tematica acestui LAST VISUALIVE?
Cred că ar trebui mai întâi să vorbesc despre de ce subtitlul acestui turneu este ”Saigo no Tsuki” (”Last Moon”). Cred cu siguranță că sunt multe persoane care se gândesc că este sfârșitul poveștii ”MOON”, dar asta nu este chiar adevărat. Acesta ar putea fi LAST VISUALIVE, dar însuși povestea ”MOON” nu este finisată cu asta. Încă mai sunt multe în ea. Așadar nu este ”saigo” ca în ”最後” (”ultimul”, ”sfârșit”), ci ”saigo” ca în ”最期 ” (acest kanji poartă nuanța de ”momente finale”, ”zile de sfârșit”). Este ”luna pe care o vede cineva atunci când moare”. Prin luna pe care o văd atunci când mor, o persoană privește în urmă la drumul pe care a mers în timpul vieții…aceasta este semnificația lui ”Saigo no Tsuki”.

Așadar, atunci când public asta, vrei să scriu ”最期 ”, nu ”最後”?
Da. ”LAST MOON” mai înseamnă și ”luna pe care o persoană o vede la sfârșitul vieții sale”. Atât ”LAST MOON” cât și ”LAST VISUALIVE” au același ”LAST” când le scrii în engleză, dar primul lucru pe care vreau să-l înțelegeți este semnificația cuvintelor ”Saigo no Tsuki”. Așadar, albumul LAST MOON are tematica ”la ce se gândesc oamenii când privesc spre lună în momentele lor finale?”.

Înțeleg.
De asemenea, acest LAST VISUALIVE portretizează și o lume mult mai mare, inclusiv povestea lui Yoshitsune. Pentru că am arătat povestea lui Yoshitsune pe scenă prin ”Misterele lui Yoshitsune, Capitolele I și II”, probabil că sunt persoane care se gândesc că LAST VISUALIVE reprezintă părți din ”Misterele lui Yoshitsune, Capitolul III”. Dar nu este așa. De la început, povestea ”MOON” are centrul pe ”Luna întotdeauna vede tragediile pe care umanitatea le repetă”, dar LAST VISUALIVE este de asemenea din punctul de vedere de a privi în jos și a te întreba ”De ce oamenii se rănesc unul pe celălalt, și repetă aceleași greșeli?”, aceasta este marea tematică pe care este creat. Cred că va deveni ceva foarte profund.

Înțeleg. Cred că este profund și merită să-l vezi…Așadar, când ai început să creezi noul album LAST MOON pe baza acelei tematici?
Câți ani au trecut…?

Cea mai veche melodie inclusă este ”RETURNER – Yami no Shuuen –”, care a fost lansat în 2007…
Deci 9 ani. Stupid, huh?

Așa este!
Știi, este puțin greu pentru mine când spun ”Stupid, huh” și tu imediat ești de acord (râde). Ai să-mi distrugi încrederea de sine (râde).

Ahahahaha! Nu, vreau să spun că sunt de acord cu faptul că sunt 9 ani, dar a fost un sincron prost. Îmi pare rău pentru asta.
Nu, nu, nu, chiar este stupid (râde).

”RETURNER – Yami no Shuuen –” a fost lansat acum 9 ani, asta înseamnă că chiar și înainte de lansarea albumului tău original anterior ”RE:BORN” (2009), lucrai pe plan interior la LAST MOON. Iar sunt surprins.
Cred că vei înțelege dacă vezi spectacolul, dar fac asta încă de la turneul din 2004, THE SIXTH DAY AND SEVENTH NIGHT.

Acum că ai menționat, acel spectacol a început brusc cu o viziune ”japoneză” a lumii, nu? Momentul în care cortina s-a ridicat, tu și membrii trupei erați acolo în costume albe cântând la shamisen.
Da. Conceptul pentru LAST VISUALIVE a început acolo.

Aceea deschidere a lăsat o impresie puternică, și îmi amintesc imaginea clar chiar și acum. Dar…nu pot să cred că idea pentru LAST VISUALIVE a început atunci! Dacă a fost în 2004, sunt 12 ani de atunci!
Chiar că este prea stupid (râde). Era ceva de genul ”câți ani o să-mi ia să fac asta?” (râde). Așadar, încă de la THE SIXTH DAY din 2004 am avut conceptul pentru LAST VISUALIVE. Am avut conceptul, dar apoi am făcut DIABOLOS în 2005, și între am făcut RR II (Requiem et Reminscence II) în 2009. Dar de fapt, prin perioada RR II, deja discutam să fac acest turneu LAST MOON.

Serios?
Da. Dar am ajuns cu povestea RR II mai întâi să fie clar în mintea mea, și, dacă făceam LAST MOON, știam că piesele îmbinate ”Yoshitsune” vor dura mult timp, așa că m-am gâdnit că odată ce terminam cu ele, nu voi mai fi putut face RR II deloc. De asemenea, m-am gândit că după DIABOLOS, poate ar trebui să fac o poveste care nu avea legătură cu povestea ”MOON”. Așa că mai întâi am făcut RR II. Dar din moment ce am reușit să stabilesc forma VISUALIVE-ului cu RR II, asta mă face să fiu fericit că am făcut asta mai întâi. Pot înfrunta LAST VISUALIVE cu forma sa deja stabilită, așadar cred că chiar pot exprima lucruri foarte interesante.

Cu siguranță va fi o compilare a tot ce ai pus în VISUALIVE-uri până acum. Cred că va fi uimitor! Și noul album ”LAST MOON” chiar s-a dovedit a fi grozav. Așa cum am spus la început, fiecare melodie este profundă și copleșitoare, și ca un tot, o lume ”japoneză” se întinde prin el, așadar simt că acest CD exemplifică ”Zipang Rock” (=un gen creat de GACKT, numit după un cuvânt vechi pentru ”Japonia”)
Ei bine, am lucrat în tot acest timp pentru a pune bazele Zipang Rock-ului. Dar este incredibil de dificil. Sunt lucruri care se potrivesc în melodie, dar și aranjamente care te fac să spui ”Nu, nu putem face asta”, și am multe melodii eșuate. Sunt multe melodii pe ”LAST MOON” care folosesc instrumente japoneze, dar dacă mă întrebi ”Dacă pui instrumente japoneze în melodie, devine Zipang Rock?”, răspunsul este nu, cu siguranță nu. Sunt mulți dintre ei, nu? Artiști japonezi care pun instrumente japoneze în melodiile lor și eșuează.

Ei cred că este cu nuanță japoneză, dar ajunge să sune ca o melodie chinezească.
Exact. Este ”Nu este Japonia, este China. Sau Vietnam.” (râde) Cu siguranță nu o poți face decât dacă ai un simț unic japonez. Asta fiind spusă, sunt și mulți japonezi care eșuează la asta.

Cere un anumit simț subtil de echilibru, nu?
Da. Este important cum termini melodiile pentru a le face frumoase, și să adaugi pur și simplu instrumente japoneze, nu o face Zipang Rock. De exemplu, muzica rock japoneză a originat din muzica rock din Vest, și eventual genul Visual Rock s-a născut din asta. La început, acel Visual Rock a avut multă muzică grozavă. Erau lucruri extreme goth, și lucruri introspective și obscene sexual. Asta din cauză că muzicienii ascultau multă muzică, inclusiv muzica din Vest, o înțelegeau, și apoi adăugau propriile gusturi, în timp ce încercau lucruri noi. Dar copiii Visual Kei din zilele de azi ascultă muzică Visual Kei și încearcă să facă muzică ”Visual Kei”, așadar lumea lor devine mai superficială. Desigur, unele melodii sunt bune, dar sunt atât de mulți copii astfel încât cred că este o pierdere. Dacă nu asculți multe melodii diferite, nu poți face nimic nou. Cu alte cuvinte, ceea ce vreau să spun este că, totul este așa, și la fel este și Zipang Rock. Dacă nu studiezi și sapi adânc în muzica din Vest, muzica clasică, Gagaku, multe lucruri înainte de a încerca, nu va merge bine. Aceasta este îndrăzneala lui ”O pot face pentru că sunt japonez”.

În felul acesta, studiezi muzica intens desigur, dar de asemenea și oricând ai nevoie să-ți exprimi ideile, nu? Cred că acesta este motivul pentru care ai putut pune bazele în Zipang Rock astfel.
Ei bine, încerc multe lucruri diferite, dar cu siguranță încă este dificil.

De exemplu, pe acest album, este o melodie numită ”Hana mo Chiyu” care incorporează waka (poem japonez, de obicei cu model de silabe 5-7-5-7-7). Asta este tot din cauză că ai studiat waka mult înainte de a crea melodiile?
Le-am studiat. Dar de fapt, îmi placea waka de mult timp.

Deci îți plăcea literatura când erai la școală?
Nu, uram literatura când eram la școală. Mă gândeam ”De ce trebuie să studiem asta?” (râde) Dar, cum am studiat diferite lucruri, cum ar fi originea lui waka, și de ce a fost creată waka, și de ce forma poemului waka există, și cum s-au schimbat puțin câte puțin, depinzând de perioada de timp, am aflat că sunt multe poeme waka minunate. Sunt asemenea unor scrisori de dragoste...aceasta este ideea principală. Și forma acestor scrisori de dragoste este incredibil de frumoasă. Dar, waka sunt atât de scurte, nu? Trebuie să-ți exprimi sentimentele într-un poem atât de scurt. M-am gândit că era uimitor. Nivelurile de cunoștințe create sunt cu siguranță interesante într-un anumit fel. Când eram tânăr, nu am înțeles cât de minunat era, așa că mă întrebam de ce trebuia să le studiem, dar acum cred că este o parte bună a culturii japoneze. Și, când creem ceva nou, cu siguranță avem nevoie să studiem lucrurile vechi.

Ah, înțeleg.
Dar, motivul pentru care am pus waka în ”Hana mo Chiyu” nu a fost doar pentru că am decis să o arunc acolo.

Huh?
Pe partea muzicală, când m-am gândit cum să fac sunetele să se potrivească împreună, versurile moderne nu se potriveau cu linia melodică. Era blocată, indiferent de cum o făceam să sune.
 Așa că mă întrebam de ce, și am decis să scriu ceea ce voiam să spun sub forma unui poem waka, și să cânt aia. Am realizat că waka se potrivește cu semnăturile de timp neregulat, în special cu semnăturile de timp cu număr impar. De exemplu, schimbând de la un timp 8/8 la un timp 6/8 este cel mai ușor din semnăturile de timp neregulat, pentru că este un număr par. Dar când ai numere impare, cum ar fi 5 bătăi sau 7 bătăi, din cauză că este ceva în ritm, este greu să pui versurile moderne peste. Și când am pus waka pe un ritm neregulat, s-a potrivit foarte bine.

Ah, pentru că waka are model de 5-7-5.
Așa e. Cred că este interesant.

Acel ”Hana mo Chiyu” are și un vocal divin care te face să simți nebunia, și este un exemplu de Zipang Rock plin de lucruri care merită o menționare specială. Desigur, cred că aș putea spune că toate melodiile de pe album sunt pline de lucruri care merită o menționare specială, dar, vorbind de cele mai recente melodii ale tale, ”WooHa Baby!!” este de asemenea...
Este interesant, nu? (râde)

Este extrem de amuzant și râd mult. Râd de fiecare dată când ascult (râde). Este amuzant cum o melodie atât de jucăușă este pe un asemenea album profund și serios (râde).
Hahahahaha.

Alcătuirea este ca un ”ritm Zipang Party” și corul are un sentiment ciudat de primitiv care te face să-ți imaginezi bărbați macho dezbrăcați, și versurile sunt sexy și amuzante, și sunt chiar și câteva părți drăguțe (râde).
Dar, chiar am avut de lucru la scrisul acelor versuri.

Serios?
Da, nu le-am putut scrie deloc și mă întrebam ce să fac. În cele din urmă, au ajuns la mine în timp ce eram în avion. Acum că e terminată, este o melodie amuzantă. Așadar, vorbeam despre a face un clip pentru ea. Ca și cum ”Nu ar fi amuzant dacă am filma clipul într-un club?” și alte astfel de lucruri.

Cu siguranță vreau să văd asta! (râde) Apropo, înregistrezi melodiile tale recente peste hotare?
Am tot înregistrat în studioul de peste hotare în ultima săptămână. Am terminat de înregistrat, dar acum încercăm diferite lucruri cu aranjamentele noului cântec. Pentru aceea melodie, dacă pui acordurile pe melodia centrală vocal, sună bine, dar acordurile care se potrivesc cu melodia centrală nu se potrivesc bine la cor. Așadar, dacă faci opusul, și potrivești acordurile pe cor, atunci cum pui melodia centrală peste? Încercăm diferite lucruri.

Ceeee? Deci, faceți corul partea principală și adăugați acordurile la ea, apoi adăugați melodia centrală peste, nu gândiți în sens invers?
E doar că, atunci când pui melodia principală pe cor, devine șase și patru și uneori nouă și unsprezece, așadar uneori sună disonant. De exemplu, un al nouălea cor are do, mi, so, si, re, și din cauza celui de-al nouălea interval, re, a fost adăugat, iar do și re sunt note învecinate, nu? Când acele note învecinate apar într-un cor, e ”boom”, nota pe care o cânt este exact lângă cea din cor.

Așadar, e ca și cum...dacă nu ești atent, sună de parcă ai cânta nota greșită?
Da, da. Vorbesc despre asta cu TAKUMI. Așadar, dacă am muta nota principală mai jos cu 3 pași, ar suna ca un patru, dar întrebarea este dacă putem face asta în timp ce păstrăm sentimentul de cor. Să dau un exemplu, dacă nota principală este C, în timp ce țin cât de mult pot corul, îndepărtăm doar E, care va suna ca și cum încă ar fi acolo. Lucrăm pentru a găsi disonanțele ce încă sună ca a fi armonii confortabile una câte una.

Wow, sună dificil. E ca și cum ați face un experiment intens, detaliat.
Vreau să pun coruri în tot dacă este posibil. Dar dacă nu este posibil, nu este posibil...atunci spun ”Progresia acestui cor nu este bună, va trebui să o luăm de la capăt” (râde)

Eeh. Această lipsă de compromis sună exact ca tine, GACKT-san.
Nu avem timp, și doar facem astfel de lucruri în continuu, așadar rămânem și fără puținul timp pe care îl mai avem (râde)...dacă stau să mă gândesc la asta, ascultam sutre budiste acum 2-3 zile.

Chiar și sutre budiste! Simțul tău de curiozitate și explorare este atât de vast!
(râde) Dacă le asculți mult timp, sutrele budiste au și ele o melodie. Ei nu doar citesc caracterele, este o melodie unică și un ritm, și un simț de finețe. Și mă întreb, care a fost simțul persoanei care a făcut asta, și a persoanelor cărora a dat mai departe?

Deci ai săpat și mai adânc și aici?
Da (râde). Era o sutră budistă tainică, dar nu a fost doar pentru a comunica scrierile, a fost totul ca un întreg. A fost comunicată oral de la persoană la persoană, și atunci ei trebuiau să o învețe singuri.

Fără vreo biblie sau altceva?
Așa e. Pentru că este budism tainic, nu a fost niciodată transcris. De aceea, se amintea cu o melodie. Aceea melodie este interesantă. M-am gândit că lucrurile ca ”Simțul de finețe este chiar grozav” și ”Mă întreb dacă pot face ceva folosind acest mod de abordare?”. Ei bine, în acest punct nu luase formă. Dar pentru a crea lucruri noi, interesante și bune, cred că este nevoie de acest fel de cunoștințe.

Wow, uimitor...Dar cred că aceste cunoștințe și simțuri pe care le-ai dobândit prin studiu oferă melodiilor tale o profunzime care le lipsește altora. Noul album ”LAST MOON” are de asemenea un punct de vedere al lumii profunde, dar care este răspunsul tău personal?
Cred că, cu siguranță nu este un album pe care doar să-l asculți pe fundal...Este greu, într-un fel bun. Chiar merită să-l asculți. Așadar, vreau ca să-l așteptați cu nerăbdare.

Și dacă te gândești la când și cum vor fi exprimate aceste melodii la LAST VISUALIVE, abia aștept și asta.
Sunt bucuros că crezi asta. Dar chiar și dacă asculți doar albumul, viziunea lumii este foarte profundă. Și, dacă asculți de la primul cântec până la sfârșit, sunt multe melodii care sar prin eră, dar cred că vă pot face să înțelegeți ceea ce vreau să spun cu totul. Și...cu siguranță veți plânge la sfârșit.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Mulțumiri pentru comentariu!